3 miesiąc życia

Zanim zacznę chcę podkreślić, że wszystko  o czym piszę w tym poście dotyczy prawidłowo rozwijającego się dziecka. Innym razem będę poruszała temat rozwoju nieprawidłowego. Jednak należy zawsze pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie!

Aby pokazać Wam na czym polega sekwencja rozwoju będę nawiązywała do innych postów o prawidłowym rozwoju, szczególnie odnosząc się do drugiego miesiąca życia – do przeczytania TUTAJ.

Miesiąc trzeci. Już dość dobrze znacie siebie nawzajem i macie wrażenie, że jesteście już doświadczeni jako Rodzice -  racja. To tylko wrażenie. ;)

W przeciwieństwie do drugiego miesiąca, który był miesiącem asymetrii, miesiąc trzeci to czas osiągania symetrii. To co będziecie mogli zauważyć, to skupienie Malucha i jego umiejętności w tak zwanej linii środkowej, czyli umownej linii, która przebiega przez nos i pępek Dziecka i dzieli ciało na stronę prawą i lewą. Jego głowa często i dość długo będzie zatrzymywać się na środku w leżeniu na plecach (co umożliwi wygaszenie ATOS-u), a dzięki temu ręce będą miały możliwość "spotkać się" ze sobą przed oczami. Kiedy Niemowlak zobaczy już, że "coś" przed tymi oczami mu "dynda", zrobi jedyną rozsądną rzecz, którą potrafi wykonać aby to "coś" poznać - tak, tak: właduje swoje malutkie rąsie do równie malutkiej buźki. Czasem obie jednocześnie. ;)



Tu znów będzie moja dygresja - to jest ten moment, kiedy 90% babć i cioć powie: "Zęby jemu/jej idą!!"  Aha. Wszystkie 32. Jednocześnie... ;)
(okej,okej, są dzieciaki, którym zęby faktycznie wychodzą bardzo wcześnie, ale zaufajcie mi, to nie dlatego te ręce w buzi). A potem może paść jeszcze: "Wyjmij jemu/jej te ręce z buzi!"  I tu już powiem zdecydowane NIE. To jest normalny etap rozwoju i każdy musi go przejść, aby zdobyć wiedzę o swoim ciele i zbudować w mózgu jego schemat. Po co? A na przykład po to, żebym teraz mogła pisać na klawiaturze zupełnie na nią nie patrząc - mój mózg doskonale wie, gdzie są moje ręce i co tam robią (odpowiada za to tak zwana propriocepcja, czyli czucie głębokie, ale to temat na dłuższą wypowiedź). Jeżu, trochę mnie poniosło. Miał być 3 m.ż., a ja tu o klawiaturze... Dementuję - dziecko w 3 miesiącu jeszcze nie potrafi pisać na klawiaturze. ;)   Chociaż patrząc na tempo rozwoju współczesnej cywilizacji, to kto wie, co będzie za kilka lat. :D

Wracam na właściwy tor. Poza tym, że Maluch złączy swoje ręce i będzie się nimi bawić rozpocznie także eksplorację swojego ciała - zacznie dotykać klatki piersiowej i brzucha. Wszystko to w celu poznania siebie i wspomnianego wcześniej schematu ciała. Powinnam jeszcze wspomnieć, że jest to nie tylko element poznawania ciała, ale także początki pracy obustronnej - tzw. bilateralnej kontroli. W 2 miesiącu Maluch uczył się, że ma stronę prawą i lewą,a teraz zaczyna już uczyć się ich współużywania i współdziałania!

Dziecko zacznie kopać symetrycznie, naprzemiennymi ruchami, działając przeciwko sile grawitacji. Pod koniec tego miesiąca można zaobserwować także delikatne unoszenie miednicy nad podłoże. Będzie także dotykać i pocierać stopą o stopę  - to pierwsze bodźce informujące gdzie jego ciało się kończy.

Przy okazji drugiego miesiąca życia poinformowałam Was, że Niemowlak zaczyna rozwijać koordynację oko-ręka. Pisałam już wcześniej, że efektem tego w 3 miesiącu jest wkładanie rąk do buzi, ale nie powiedziałam jeszcze, że następuje dalszy rozwój wzroku. On także skupia się w linii środkowej (dzięki ustawieniu głowy), za sprawą czego Maluszek może zacząć śledzić przedmioty wzrokiem nie tylko na boki (w zakresie około 180 stopni), ale też w górę i w dół.

Czas na brzuszek! :)  Od razu przypominam, że każdy niemowlak powinien codziennie mieć możliwość spędzenia choć części aktywnego czasu w tej pozycji. :)



Środek ciężkości dalej się obniża (czyli przesuwa w kierunku miednicy). Jest to możliwe dzięki aktywnemu podporowi - tzn. ręce zaczynają pchać w podłoże. Dzięki temu łopatki mają szansę przybliżać się do kręgosłupa (zaczynają "przyklejać" się do pleców), a łokcie mogą wysunąć się jeszcze dalej niż w drugim miesiącu życia. Umownie przyjmuje się, że w 3 m.ż. łokcie powinny znajdować się już pod linią barków,a niemowlak powinien już utrzymywać głowę w górze przez dłuższą chwilę.

Kolejnym niezwykle ważnym faktem wynikającym z aktywnego odpychania się od podłoża jest zmiana ustawienia dłoni i przedramion. Noworodek znajdował się w pozycji zgięciowej (przypominajka), w drugim m.ż. zaczął wysuwać ręce nieco w przód, jednak ciągle miał dłonie ułożone bardziej na kciukach; tutaj zaczyna odwracać swoje przedramiona na zewnątrz, przenosząc ciężar ciała na stronę małego palca. Dłoń zaczyna się otwierać, dzięki czemu odruch chwytny może być wygaszany. To także istotne przygotowanie do zabawy w tej pozycji.

Jeszcze dwa słowa o nogach w leżeniu na brzuchu. Tu też stopy będą się "spotykać" i pocierać o siebie - jest to pierwszy, bardzo istotny moment, w którym zaczynają się kształtować łuki stóp!! Kolanka będą często zgięte  i pupka będzie uniesiona nad podłoże, o tak:



ale Maluch kopiąc będzie prostować nogi.



Umożliwia to nie tylko zmianę ułożenia miednicy i stopniowe osiąganie wyprostu w stawie biodrowym, ale także jest drugim elementem kształtowania funkcji stopy - palce zaczynają zaczepiać się o podłoże. Dobrze widzicie - stopy zaczynają uczyć się swojej funkcji już w 3 miesiącu życia!!!



Krótkie podsumowanie:

- Maluch skupia się w linii środkowej ciała, zarówno wzrokiem jak i rękami i nogami

- Wkłada ręce do buzi

- Aktywnie leży na brzuszku, podnosząc głowę i wytrzymując w tej pozycji

- Nogi i stopy są coraz bardziej aktywne




Pozwolę sobie jeszcze raz przypomnieć, że post ten nie jest w żadnym stopniu poradą medyczną. Jeśli cokolwiek w rozwoju Twojego Dziecka Cię niepokoi - skonsultuj się ze specjalistą!

Komentarze